Koetko hengityksesi hankalaksi?

Luonnollisesti virtaavan hengityksen tunnistaa oikeastaan siitä, ettei siihen kiinnitä huomiota. Se virtaa itsestään ja levollisesti ilman hankaluuksia, tukkoisuutta tai yrittämistä.

Omasta hengityksestään tulee tietoiseksi yleensä silloin kun se alkaa tuntua tavalla tai toisella hankalalle. Tuntuu esim. ettei saa tarpeeksi ilmaa, tarvitsee huokailla, kun ulos- tai sisäänhengitys ei pääse tapahtumaan loppuun asti, hengitys on katkeilevaa tai raskasta, pinnallista tai vajaata, ehkä hengittääkseen pitää tehdä kovasti töitä. Se saattaa tuntua myös ahtaalle, tukalalle tai jännittyneelle, kuin edessä  olisi jokin este tai hengitykselle ei olisi tarpeeksi tilaa tapahtua.

Hengitykseen heijastuu fyysisten tekijöiden lisäksi, ja usein niemenomaan fyysisten tekijöiden juurisyinä mm. sisäiset ja ulkoiset paineet eli stressi, sisäistetty kiire, jatkuva suorittamisen ja oikein olemisen vaatimus, tunteiden säätelyyn liittyvät haasteet ja ongelmat, kertyneet tukahtumat tarve- ja tunnetasolla, turvattomuus, sekä kyvyttömyys päästää irti ja antaa itsensä hellittää, jotta tarvittava tasapainoon tarvittava palautuminen pääsee tapahtumaan.

Herkät ihmiset reagoivat asioihin erityisen voimakkaasti hengityksellään ja kokevat sisäisen epätasapainon kokonaisvaltaisesti kehossaan, siksi herkät ihmiset myös hyötyvät oman hengityksen kanssa työskentelystä erityisesti.

Itse hyvin herkkänä ihmisenä olen löytänyt valtavan laaja-alaisesti keinoja rauhoittaa ja  tasapainottaa itseäni hengitykseeni syvällisesti tutustumalla. Vapauttaa kehoani ja mieltäni arjen ja omien vaatimusteni rasituksista, sekä syventää läsnäoloa ja yhteyttä omien tarpeiden, tunteiden tunnistamiseen ja virrattamiseen ilman tarvetta pidätellä tai tukahduttaa. Myös erityisherkille tyypillinen ylivirittymistaipumus on helpottunut huomattavasti luonnollisen hengityksen löytymisen myötä.

En ollut osannut edes ajatella, miten monenlaiset sisäiset tekijät ovat linkittyneenä tapaamme hengittää ja miten konkreettinen työväline hengitys on matkalla parempaan itsetuntemukseen, sekä levollisen olemisen tilaan kaiken kanssa mitä on ilman tarvetta heti reagoida, korjata tai parantaa mitään.

Hengityksen luonnollinen virtaus on vahvasti yhteydessä myös tilan kokemiseen – onko minussa tilaa tai onko minulle tilaa hengittää vapaasti, sellaisena kuin aidosti olen. Tasapainoiseen hengitykseen tarvittavan tilan voi eri syistä kadottaa niin kehosta kuin mielestäkin. Siksi pelkkä hengityksen kouliminen eri hengitysharjoituksin harvoin tuo pysyvää muutosta hengitystapaamme. Pysyvän muutoksen mahdollistaa tietoiseksi tuleminen omaan hengitykseen vaikuttavista sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä, sekä sallivan, hyväksyvän tilan tekeminen sille mitä on ja irtipäästäminen suorittamisesta ja pakottamisesta myös hengityksen suhteen.

Jos tämä tuntuu juuri Sinulle sopivalle näkökulmalle matkata kohti entistä aidompaa ja myötätuntoisempaa itseäsi sekä virtaavaa luonnollista hengitystäsi, pääset kanssani tutkimaan ja työstämään aihetta eri yhteyksissä seuraavien kurssien parissa;

AVAIMET LUONNOLLISEEN HENGITYKSEEN WORKSHOP 13.6. Yhdelle paikka vielä!

VOIMAANNU JA HILJENNY HENGITTÄEN MONTENEGROSSA 28.9.-5.10.

ERITYISHERKKIEN VOIMAANTUMISRYHMÄ 15.10.

HENGITYS PSYKOFYYSIS-EMOTIONAALISENA TYÖVÄLINEENÄ 9.-10.1.2021

Mukaan pääset ilmoittautumalla TÄSTÄ

Paitsi Montenegroon suoraan Tilausmatkojen kautta, tiedot linkissä matkaa koskien.

OLET LÄMPIMÄSTI TERVETULLUT MUKAAN!

Jätä kommentti